Jonge gamers in China doen er alles aan om nieuwe leeftijdsrestricties te omzeilen voor populaire online games.
De grootste gameproducent van het land, Tencent, heeft onlangs gezichtsherkenningssoftware geïntroduceerd om de identiteit van spelers te controleren en zo een tijdslimiet te kunnen instellen voor iedereen onder de 18 jaar.
Tencent gebruikt een officiële overheidsdatabase met foto’s en persoonlijke informatie om de identiteit van spelers te kunnen vaststellen. Gamers die nog geen 18 zijn, mogen maximaal twee uur per dag spelen. Voor kinderen tot 12 jaar geldt een tijdslimiet van één uur per dag.
Tencent gebruikt kunstmatige intelligentie en verzamelt data om het gedrag van spelers in de gaten te houden. Het bedrijf zegt uiteindelijk ook te kunnen zien of een minderjarige gebruik maakt van het account van een volwassene.
Nadat Tencent gezichtsherkenningssoftware introduceerde voor het populairste spel Honour of Kings, bleek dat de helft van de accounts van minderjarige spelers toch het registratieproces kon doorlopen.
Bij de accounts die geblokkeerd werden, had dit in 98 procent van de gevallen te maken met gezichtsherkenning. Iedereen die niet door de gezichtsherkenningstest komt, krijgt automatisch een tijdslimiet opgelegd van een uur speeltijd.
Jonge Chinese gamers proberen gezichtsherkenning te omzeilen
Tencent meldt dat jonge gamers een hele serie trucs hebben gebruikt om toch door het verificatieproces heen te komen. Sommige tieners probeerden het met een foto van een slapend familielid, terwijl anderen zich voordeden als grootouders terwijl ze in gesprek waren met de klantenservice van Tencent.
Volgens de gameproducent hebben sommige kinderen zelfs hun ouders of andere volwassenen in hun directe omgeving kunnen overtuigen om de klantenservice te bellen en de leeftijdslimiet op te heffen.
Gameverslaving
Met ongeveer een vijfde van de wereldbevolking vormt China de grootste gamemarkt ter wereld. Chinese gamers gaven afgelopen jaar meer dan 30 miljard euro uit aan spelletjes, meldt New Zoo. Ondanks strenge wetgeving voor media en online content.
En terwijl het Chinese gamepubliek constant blijft groeien, maakt de overheid zich steeds meer zorgen over mogelijke gameverslaving en over de impact die games kunnen hebben op jongeren. Daardoor is het goedkeuringsproces voor nieuwe games ingewikkelder geworden en is er een omzetlimiet gesteld voor games die al op de markt zijn.
Als grootste gameproducent in China heeft Tencent al door de zure appel heen gebeten. Het aandeel Tencent heeft sinds het begin van het jaar bijna 30 procent van zijn waarde verloren en het bedrijf is zo'n 176 miljard euro minder waard geworden.
Analisten zien de beslissing van Tencent om leeftijdsrestricties in te stellen voor zijn populairste games als een vorm van samenwerking met de Chinese overheid.